o roli ręki w terapii logopedycznej
Niewiele osób wie, jak ważna jest sprawność rąk w rozwoju mowy. Stymulacja dłoni pobudza ośrodek mowy, dlatego warto pracować nad czuciem i sprawnością rąk w sytuacji kiedy występują problemy z mową, tak jak u Miłosza.
Znaczenie terapii ręki dla rozwoju mowy szczegółowo wyjaśnia neurologopeda:
„Włókna nerwowe łączące nasz mózg z resztą ciała w większości krzyżują się na poziomie pnia mózgu. To znaczy, że te biegnące z lewej półkuli mózgu unerwiają w większości prawą stronę ciała, a te biegnące z prawej – lewą stronę Ponieważ nasze dłonie posiadają wiele zakończeń nerwowych ich stymulacja wpływa korzystnie na uaktywnianie się istotnych pól w naszej korze mózgu. A ponieważ najważniejsze ośrodki mowy (pole Brocka i pole Wernickiego) znajdują się w lewym płacie skroniowym, to intensywna stymulacja motoryki precyzyjnej prawej dłoni wpływa korzystnie na pobudzenie tych ważnych ośrodków i tworzenie się nowych dróg i połączeń nerwowych w tej okolicy (zwłaszcza że pęczek nerwów odpowiedzialnych za ruch na swojej drodze przebiegu „zahacza” o ośrodki mowy pobudzając je). Należy jednak pamiętać, że i prawa półkula mózgu odpowiedzialna jest za mowę (zwłaszcza za prozodię – czyli rytm, melodię i intonację) dlatego w terapii ręki nie należy zapominać o lewej dłoni. Duże znaczenie mają ćwiczenia angażujące w manipulację obie ręce ponieważ właściwą stymulacja i współpraca obu półkul mózgu daje optymalne warunki sprzyjające rozwojowi mowy.”